lördag 31 januari 2009

Asiatiska filmtips!


Riri shushu no subete (All about Lily Chou Chou)
Handling: "Yuichi är en mobbad och misshandlad tonåring som fritidsintresse driver en fan-site om sångerskan Lily Chou Chou under namnet Philia. Han träffar en annan Lily-fan vid namn Blue Cat. Stegvis börjar det verkliga livet att bli mer och mer outhärdligt för honom. Den enda han kan luta sig emot är Blue Cat. Vi får följa hans liv från 13 till 15 års ålder. Till slut kommer den dag när han skall gå på en speciell Lily-konsert..." - Filmpunkten
Jag säger: Detta är min absoluta favoritfilm, det finns ingen bättre (enligt mig). Många anser den vara simpel och tråkig, men som de flesta mästerverk kan man se den på flera olika plan. Dessutom är naturen väldigt vackert filmad, speciellt när Yuichi står i det stora höga gröna gräset(ris?) och lyssnar på musik. Det sprids en obeskrivligt underbar känsla genom kroppen när den scenen visas. Soundtracket till denna filmen är likaså det det bästa jag någosin hört. Det kan kännas lite pressat att tycka att en film har allt - men så är det i detta fallet!
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=fcrgQ67MYEM (hela filmen finns även att ses på youtube, dock rekommenderar jag att ni laddar den den! Fast helst att ni köper den såklart :D)
Mer om filmen: http://ourenclave.wordpress.com/2008/06/21/all-about-lily-chou-chou/


Ao no hono-o (The Blue Light)
Handling: "Shuichi lever tillsammans med sin mamma och syster, till den dagen då styvfadern kommer tillbaka efter tio år. Fadern hamnar i en ond cirkel av sprit och sömn, Shuichis tålamod tar slut då fadern närmar sig sexuellt på Shuichis syster och Shuichi beslutar sig för att ta problemet i egna händer. Planen lyckas och allt pekar på en naturlig död, men när mordvapnet försvinner blir Shuichi paranoid och är beredd att göra vad som helst för att täcka sitt verk." - Filmpunkten
Jag säger: Denna filmen är den näst bästa jag sett och också den har några vackert över sig. Jag har alltid funnit det svårt att förklara varför jag tycker om denna filmen, men det ligger något speciellt över det hela när Shuichi ligger i fosterställning i sitt mini-akvarium utan vatten och tänker på livet. Jag hoppas ni förstår dess storhet!
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=kqhZQ631S_k


Sungnyangpali sonyeoui jaerim (Resurrection of the little match girl)
Handling: "Efter fyra års produktion och med den största budgeten någonsin i koreansk filmhistoria tar "Resurrection of the Little Match Girl" dig med på en fartfylld och actionladdad resa i gränslandet mellan dröm och verklighet. Springpojken Ju lever för sin enda givande sysselsättning - att spela datorspel. Till slut dras han in i den virtuella världen i ett av sina spel och får order om att till varje pris rädda sagofiguren Little Match Girl. Detta är början på ett otroligt actionäventyr av sällan skådat slag!" - LOVEFiLM
Jag säger: En av de första och bästa asiatiska filmer jag någonsin sett. Något som aldrig får mig att glömma denna är låten "Seom" som sjungs av KangTa (föredetta H.O.T medlem - H.O.T = Sydkoreas f.d största boyband) och den låten är i musikvideon här nedan! Det är grymt skådespel, grymma karaktärer allting är bara totalt. Även denna kan anses tråkig, men jag hoppas ni ser dess storhet likaså! :D
Trailer/musikvideo: http://www.youtube.com/watch?v=7Ez6iocLYx4&feature=related

---
Det får nog räcka för den här gången, jag tipsar gärna flera gånger och om ni sett/ska se filmerna sedan säger vad ni tyckte om de! ♥

2 kommentarer:

Nut sa...

lätt du får låna den! pappa är nästa på listan men sen får du läsan den ;D :D

Nayu sa...

Åh du är underbar.
Jag ska se All about Lily Chou Chou, ge den en chans och se vad som händer. Ao no hono-o har jag sett och jag måste hålla med dig, den är fanstastisk och har det lilla extra. Den är vacker indeed, gillar den jätte mycket jag med.
Match girl, den har jag ju velat se jätte länge sen jag såg att du skrivit om den på lunar om jag inte fått för mig fel! Om jag lyckas få tag på den ska jag definitivt se den, tror dock jag inte lyckats tidigare. Kan ioförsig bero på felaktig stavning, hosthost.

Svar: Ja. Första gången jag drömde om en kändis också tror jag, iallafall japansk kändis. Jag var så jävla glad i drömmen, samt när jag vaknade.

<3