tisdag 7 oktober 2008

Roland Topor


En nyfunnen vän till mig tipsade mig om Roland Topor, en polsk judisk målare som även var designer och något av en författare. Jag blev väldigt fascinerad av hans tavlor och han är trots allt känd för just sina surrealistiska målningar. Jag gillade budskapet med bilden ovan. Om ni vet något mer om Roland Topor eller vill tipsa om några feta tavlor som jag inte redan sett så är ni mycket välkomna. Jag känner på mig att jag kommer fiska djupare i denna mannens liv och se vad hans verk har att erbjuda!

5 kommentarer:

Anonym sa...

I Tyskland har det getts ut ett antal böcker av Topor, bland annat några med hans konst och illustrationer som man brukar kunna hitta till överkomliga priser på tyska Amazon.

Sedan var ju Topor författare också, och till våren kommer hans roman Hyresgästen (även filmatiserad av Roman Polanski) ut på svenska på förlaget Sphinx. Men det finns förstås mycket mer att utforska - han var galet produktiv på flera områden.

Mrs.Newsman sa...

Synd bara att jag inte kan tyska helt flytande (för jag antar att de är översatta till tyska?).

Är det sant? Tack så mycket för informationen! Det uppskattas verkligen.

Anonym sa...

Jag var lite otydlig. Skulle egentligen lägga till att det bland dessa böcker finns några med hans konst och illustrationer som med undantag för förord och liknande är helt ordlösa. Har själv Tragödien och Tagträume, som båda är alldeles hisnande fantastiska.

Mrs.Newsman sa...

Det låter mycket intressant. Kan man finna dessa på Amazon också eller har du skaffat de på andra sätt?

Anonym sa...

Ja, de brukar finnas på amazon.de. Bara att slå till!