onsdag 1 oktober 2008

Telefonsamtal från Somalia

06:15 vaknar jag av att min mobil ringer, självklart är det låten "Always" med BIG BANG som drar igång. Först undrar jag om klockan verkligen är 08:15 (då jag egentligen ska vakna) eller vad fan som försiggår. När jag ska svara i luren slutar det plötsligt att ringa. Jag ligger i sängen ett tag och känner att jag börjar bli paranoid, jag skyller det på drömmen jag hade innan jag vaknade. Det hela slutar med att jag får för mig att någon ringer mig för att spåra upp mig och sedan komma och döda mig. Därför springer jag och låser alla dörrar och fönster i huset, sedan lägger jag mig i min übermjuka och gosiga säng, drar över täcket och försöker sova igen.

Hela dagen i skolan funderar jag på vem som egentligen ville prata med mig. Jag började inbilla mig de sjukaste sakerna som att någon vill ringa mig för att säga att jag vunnit en miljon dollar, att jag vunnit en resa till Japan etc, som ni ser var det mer önsketänkande än realism. När jag sedan kommer hem googlar jag numret på internet och hemsidan jag kommer in på http://whocallsme.com/Phone-Number.aspx/0025260962204 säger att flera blivit uppringda. En kille säger att han ringde tillbaka och kom till en telefonsvarare till någon som befinner sig i Somalia (?). Lika förvirrad som alla andra bläddrar jag vidare på sidan och ser att någon berättar att detta är en ny affärsidé som går ut på att man ringer en signal till sjukt många nummer i flera olika länder, när vi sedan ringer tillbaka går telefonsvararen igång och därmed kommer taxan. Min första tanke är såklart att de tjänar pengar på detta. Jag kan ha fel, lika gärna kan jag ha rätt. Men om ni numera blir uppringda av ett nummer ni inte känner till som ser riktigt skumt ut, så råder jag er att inte ringa tillbaka.

Värsta seriösa inlägget? Förlåt! Hahaha, vill bara att alla ska tänka på detta. Jag menar, jag vet lika väl som ni hur surt det är att bränna mobilpengar på ingenting, speciellt nåt man inte ens vet vad det är.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tänkt, men fel. Betalar du verkligen för att ta emot samtal? Du borde byta abbonemang.

Mrs.Newsman sa...

Oj, jag skrev nog rätt fel där. Vad jag ville säga var att folk inte skulle ringa upp numret *ändrar*, tack :D

Nayu sa...

Det där låter ju underligt, jag ska vara vaksam om jag får något samtal från okänd. Visserligen svarar jag sällan när det står privat nummer/skyddat nummer, av princip sak. Obehagligt helt enkelt.

Jag tänkte säga ; tack tillbaka på kommentaren! Och jo visst kan jag göra det, lägga in fler bilder på mig i bloggen. Det ska nog gå att ordna.
Haha, visst tycker inte jag om den låten heller (även om jag har gjort..) men i september är det fortfarande sommarvärme till viss del, skolan har (förhoppningsvis) inte hunnit komma igång ordentligt osv. Oktober är endast mörk, regnig, kall, plugg i mägnder, deprissionsrisken är farligt hög.

Så jag kanske får ta rejäla doser av jdramor i oktober så att jag inte hamnar i en svacka, vad säger du?

<3

Nayu sa...

Det gör mig ingenting, och föresten ; jag gör ju precis samma så jag hoppas du inte har något emot att jag spränger dina inlägg här med svar.

Nejtack! Oktober behöver nog ingen push på det dåliga hållet, så jag tror jag avstår. Den där boken, vad är det för kurs du ska läsa den i? Eller har läst.

Haha, jdrama behövs verkligen nu när man blir så lätt nerdragen av omgivningen. Och vet du vad? Igår såg jag klart på Zettai kareshi. Du har sett den också va?