onsdag 17 september 2008

Historiauppsats & lame-o funderingar

På fredag ska jag vara redo att skriva en uppsats jag ännu inte vet frågan till. Jag har ännu inte börjat plugga inför det, men jag hoppas ändå att det ska gå hyfsat bra. Detta kommer vara min första uppsats om något historiskt i IB1 och riktiga IB överhuvudtaget då.

Jag är emot allt som är nazism, rasism och liknande. Verkligen allt. Dock finns det något jag fascineras på ett både dåligt och riktigt äckligt sätt. Något som gör mig så sjukt förbannad är hur Hitler kan ha gått från att vara ingen och inget (se bilden ovanför liksom) till att ha lett hela Tyskland i fördärvet och varit skyldig till många mer än sex miljoner människors, framförallt judars, liv. Bilden ovanför föreställer (om jag inte har fel) en stor massa av tyska män som jublar för att det ska bli ett krig (första världskriget då). Hitler syns i denna oändliga massa av jublande och överlyckliga män. Men om man sedan tittar på bilden nedanför vilken utspelar sig några år senare så är HAN i centrum, HAN är Der Führer. Allt ligger på hans axlar. Det är så sjukt läskigt att någon som gått från att vara ingen och ingenting tillsist får makt över en stark nation och sedan tar ofantliga människors liv. Det är något sån fascinerar mig på ett dåligt sätt och jag kan inte släppa det. Det är därför jag alltid är så intresserad av WW2-lektionerna med Paul!

Inga kommentarer: